Algemene Voorwaarden

  1. Inleiding/ juridisch kader

Vanaf het moment dat de cliënt een afspraak maakt met Praktijk ZHIZU is er sprake van een behandelingsovereenkomst tussen Praktijk ZHIZU en de cliënt. Daarmee zijn de bepalingen van Boek 7 titel 7 afdeling 5 van het BW (ook wel genoemd de WGBO: de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) van toepassing op deze overeenkomst.

Ook zijn de bepalingen van de Wet Kwaliteit, Klachten, Geschillen in de Zorg (WKKGZ) van toepassing, evenals de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

In aanvulling op de wettelijke bepalingen zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen de cliënt en Praktijk ZHIZU Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts tussen de cliënt en Praktijk ZHIZU als zij schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt.

2. Begrippen In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

 • Praktijk ZHIZU: de Praktijk ZHIZU, te weten de praktijk voor voetreflex therapeut van Chunli Zhu

• Cliënt: de persoon aan wie door Praktijk ZHIZU zorg verleend of advies gegeven wordt. De belangen van de cliënt kunnen worden behartigd door diens wettelijke vertegenwoordiger(s);

• Consult: de enkele afspraak tussen Praktijk ZHIZU en de cliënt waarin zorg wordt verleend en/of advies wordt gegeven.

• Behandeling: het geheel van één of meer consulten ten aanzien van de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.

• Zorg: het geheel van handelingen en/of gesprekken op basis van voetreflex therapeut in relatie tot de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.

• Advies: advies op het gebied van gezondheid, voeding dan wel beweging gebaseerd op de constateringen tijdens de behandeling en passend binnen de voetreflex therapeut.

• Wettelijk vertegenwoordiger: de persoon of personen door wie de cliënt op grond van de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt vertegenwoordigd.

 • Incident: een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.

 • Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de verleende zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.

3. Informatie met betrekking tot de behandeling

Praktijk ZHIZU licht de cliënt duidelijk en desgevraagd schriftelijk in over de werkwijze bij een consult en over de voorgestelde behandeling. Ook wordt de cliënt op de hoogte gehouden van de bevindingen tijdens de behandeling en de redelijkerwijs te verwachten effecten van die behandeling.

Deze informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de cliënt.

4. Werkwijze

 Elk consult van Praktijk ZHIZU staat op zich, waarbij de mogelijkheid bestaat om na afloop van een consult een vervolg af te spreken.

 Tijdens een eerste consult wordt een anamnese afgenomen en zo nodig een behandelplan afgesproken. Hieronder vindt u een overzicht van de persoonsgegevens die ik kan verwerken:

  • Voor- en achternaam
  • Geboortedatum
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Overige persoonsgegevens die u actief verstrekt, bijvoorbeeld in correspondentie en telefonisch
  • Bijzondere gegevens betreffende uw gezondheid

Praktijk ZHIZU stelt in samenspraak met de cliënt een behandelplan op voor een aantal consulten. Dit plan kan worden bijgesteld op basis van voortschrijdend inzicht. De cliënt verstrekt Praktijk ZHIZU alle voor de administratie benodigde gegevens. De cliënt verstrekt Praktijk ZHIZU alle gegevens omtrent de eigen gezondheid die voor de behandeling relevant en noodzakelijk zijn. Praktijk ZHIZU stelt geen medische diagnose en verwijst de cliënt daarvoor te allen tijde naar een huisarts of medisch specialist. De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het contact met de eigen huisarts of medisch specialist

5. Kwaliteit

Praktijk ZHIZU levert zorg en adviezen met inachtneming van de geldende normen en richtlijnen voor voetreflex therapeut zoals deze onder anderen zijn vastgelegd in de het beroepsprofiel en beroepscompetentieprofiel voor voetreflex therapeut. Daarnaast voldoet Praktijk ZHIZU aan de eisen die de wetgever, de LVNT en de RBCZ stellen aan beoefenaren van complementaire zorg.

6. Tarief en voorwaarden

Praktijk ZHIZU zorgt ervoor dat deze algemene voorwaarden voor cliënten raadpleegbaar zijn en indien mogelijk op de website van de praktijk staan. Bij het intakegesprek, of uiterlijk voordat de behandeling aanvangt, kunnen deze worden toegelicht. Op verzoek ontvangt de cliënt een kopie van deze algemene voorwaarden op papier. Alleen indien en voor zover het gaat om diensten aan ondernemers reikt Praktijk ZHIZU op verzoek een factuur uit waaruit blijkt of die diensten vrijgesteld van BTW zijn, of dat op die diensten BTW in rekening is gebracht. Het tarief van Praktijk ZHIZU is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende zorg of adviezen.

7. Betaling

Betaling geschiedt per consult. Tenzij anders is overeengekomen, betaalt de cliënt aan Praktijk ZHIZU voor ieder consult direct na afloop daarvan contant/middels een pintransactie/via een Tikkie/op rekening. Praktijk ZHIZU verstrekt na elke consult een factuur met een specificatie van de verrichte handelingen en prestatiecode. Indien Praktijk ZHIZU en de cliënt, in afwijking van bovenstaande, overeenkomen dat wordt betaald op rekening, dient de cliënt binnen de op de factuur gestelde termijn van 14 dagen na de declaratiedatum het verschuldigde bedrag over te maken op de door Praktijk ZHIZU aangegeven bankrekening.

Compensatie door de cliënt met bestaande of vermeende vorderingen op Praktijk ZHIZU uit welke hoofde dan ook, is uitdrukkelijk uitgesloten. Bij niet-betaling binnen de gestelde vervaldatum van een uitgereikte factuur is Praktijk ZHIZU gerechtigd om vanaf de dag daaropvolgend wettelijke rente over het verschuldigde in rekening te brengen plus alle kosten die verband houden met de inning van de desbetreffende vordering. Daar vallen uitdrukkelijk ook de kosten voor incasso door een incassobureau en eventuele gerechtelijke kosten onder. Voor de bepaling van hetgeen door of met betrekking tot de cliënt te eniger tijd aan Praktijk ZHIZU verschuldigd is, zijn de administratie en het cliëntendossier van Praktijk ZHIZU bepalend, zulks behoudens tegenbewijs. Bezwaren tegen de hoogte van het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.

8. Verhindering

Indien de cliënt verhinderd is om op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, moet Praktijk ZHIZU hiervan zo spoedig mogelijk per telefoon of mail op de hoogte worden gesteld. Indien de cliënt korter dan een etmaal (24 uur) voor genoemd tijdstip bericht van verhindering aan Praktijk ZHIZU geeft, dan wel geen zodanig bericht geeft, is Praktijk ZHIZU gerechtigd om het tarief voor de desbetreffende afspraak aan de cliënt in rekening te brengen.

9. Privacy en geheimhouding

 Praktijk ZHIZU verwerkt persoonsgegevens voor zover het gaat om gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Het gaat daarbij om de financiële administratie en om het cliëntdossier. De in de financiële administratie opgenomen persoonsgegevens worden op een veilige manier bewaard gedurende de wettelijke termijn van zeven jaar. Het wettelijk verplichte cliëntdossier wordt op een veilige manier bewaard gedurende de wettelijke termijn. De cliënt kan geen bezwaar tegen deze verwerkingen maken. De cliënt heeft hiervoor wel het recht van inzage en correctie en, indien wettelijk mogelijk, het recht op vernietiging van de gegevens. Indien de cliënt niet toestaat dat behandelverslagen worden opgenomen in het cliëntdossier, moet Praktijk ZHIZU die weigering vastleggen in het cliëntdossier. De door de cliënt verstrekte medische gegevens die afkomstig zijn van derden, zijn bijzondere gegevens in de zin van de AVG. Deze gegevens worden alleen indien strikt noodzakelijk aan het cliëntdossier toegevoegd. Deze verwerking kan alleen met expliciete toestemming van de cliënt.

10. Aansprakelijkheid

    De zorg en het advies van Praktijk ZHIZU zijn naar hun aard resultaat gericht, echter zonder dat resultaat te garanderen. Praktijk ZHIZU sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de cliënt van door Praktijk ZHIZU verstrekte adviezen, tenzij sprake is van verwijtbare opzet of grove schuld van de kant van Praktijk ZHIZU. Indien de cliënt onvolledige of onjuiste informatie heeft verstrekt, kan dat nooit leiden tot enige aansprakelijkheid voor Praktijk ZHIZU.

    11. Vergoeding door verzekeraars

      Praktijk ZHIZU spant zich in om te voldoen aan de eisen die verzekeraars stellen aan een natuurgeneeskundig consult om vergoed te kunnen worden. Omdat elke verzekeraar jaarlijks zelf bepaalt welke therapievorm vergoed kan worden en dat zelfs per polis kan verschillen, is het de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door Praktijk ZHIZU vanuit de zorgverzekering worden vergoed.

      12. Vertegenwoordiging

        Ten aanzien van minderjarige cliënten zijn mogelijkheden van vertegenwoordiging van de cliënt geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek. Praktijk ZHIZU is niet verplicht om onderzoek te doen naar beperkingen in de bevoegdheid van de persoon die ten behoeve van een minderjarige cliënt een behandelingsovereenkomst aangaat en zich presenteert als bevoegd wettelijk vertegenwoordiger. Beperkingen in de vertegenwoordigingsbevoegdheid die niet uitdrukkelijk zijn gemeld aan Praktijk ZHIZU kunnen niet aan Praktijk ZHIZU worden tegengeworpen.

        13. Betrekken van derden bij de uitvoering van (onderdelen van) de zorg

          Praktijk ZHIZU kan, in het kader van de behandeling, derden opdracht geven tot de levering van zorg en adviezen. Praktijk ZHIZU doet dit zorgvuldig en informeert de cliënt hierover. Praktijk ZHIZU blijft in die gevallen jegens de cliënt verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling. Praktijk ZHIZU kan de cliënt ook doorverwijzen naar een andere therapeut. In die gevallen gaat de cliënt met die andere therapeut een nieuwe behandelingsovereenkomst aan.

          14. Incident of calamiteit Ingeval van een incident neemt

            Praktijk ZHIZU daarover na het ontdekken direct contact op met de cliënt, draagt zorg voor een volledig dossier en verzamelt alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten. Daarnaast onderneemt Praktijk ZHIZU wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor de gezondheidssituatie van de cliënt weg te nemen of te beperken en verleent Praktijk ZHIZU medewerking aan een eventueel door de cliënt gewenste second opinion. Zodra de toedracht van het Incident bekend is, wordt de cliënt duidelijk geïnformeerd over aard en toedracht en wordt dit in het dossier opgenomen. Is er sprake van een calamiteit dan wordt door Praktijk ZHIZU in aanvulling op bovenstaande onverwijld de Inspectie Gezondheidszorg geïnformeerd.

            15. Klachten

              Praktijk ZHIZU beschikt over een regeling voor de behandeling van klachten. De eerste stap daarin is, dat de cliënt de klacht bespreekt met Chunli ZHU. Als dat overleg niet leidt tot een voor de cliënt bevredigende oplossing, kan de cliënt de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Praktijk ZHIZU verstrekt in dat geval de contactgegevens.

              16.Geschillen
              Mocht u klachten hebben over mijn werkwijze of behandeling, neem dan eerst persoonlijk contact op met ZHIZU. Indien we samen geen oplossing kunnen vinden, kunt u de vertrouwenspersoon van de LVNT inschakelen voor bemiddeling en advies. Als de klachtbehandeling daarna nog steeds niet tot een bevredigende uitkomst leidt, kan de klacht worden doorverwezen naar de geschillencommissie SCAG.